Ved inntektsbeskatning i Norge er minstefradraget et standardisert fradrag i lønns- og pensjonsinntekter og andre likestilte inntekter som trekkes fra bruttoinntektsgrunnlaget ved utregningen av alminnelig inntekt. Nytt beløp fastsettes av Stortinget hvert år i Stortingets skattevedtak.

Minstefradragets overordnede formål er å lette saksbehandlingen for skattemyndighetene samt innberetningsplikten for den enkelte skattyter. Reglene om minstefradrag medfører at skattyter får et standardisert fradrag for utgifter som enhver person i alminnelighet pådrar seg i løpet av et år. Minstefradraget letter dermed den enkelte skattyters årlige arbeid med selvangivelsen ved at en rekke typiske utgifter fradragsføres automatisk. Minstefradraget er et alternativ til fradrag for de virkelig medgåtte kostnader i forbindelse med yrkesutøvelse. Skattytere som har større kostnader av denne typen enn de som dekkes av minstefradraget, vil kunne kreve fradrag for de faktiske kostnader i stedet for minstefradaget. Disse utgiftene må i så fall dokumenteres. Minstefradraget som kan kreves, er begrenset både oppad og nedad, men utgjør 43% av skattepliktige lønnsinntekter og 29% av skattepliktige pensjonsinntekter innenfor grensene i inntektssåret 2016. Stortinget vedtar hvert år nye satser for øvre og nedre grense for minstefradraget.

For inntektsåret 2016 er de nye øvre grensene i minstefradraget oppjustert i tråd med forventet lønnsvekst til henholdsvis 91 450 kroner for lønnsinntekt og til 73 600 kroner for pensjonsinntekt.

Tabell over satser

+ Satser for minstefradrag for lønnsinntekter Inntektsår % sats Nedre grenseFormelt er nedre grense for minstefradraget i lønnsinntekt det samme som for pensjonsinntekt, 4000 kroner. Dersom skattyter kun har lønnsinntekt, blir skattyteren imidlertid tildelt det særskilte fradraget i arbeidsinntekt på 31 800 kroner dersom dette overstiger minstefradraget. For de aller fleste er det derfor det særskilte fradraget i arbeidsinntekt som bestemmer nedre grense for minstefradraget i lønnsintekt, og det er derfor dette som er gjengitt i tabellen. Øvre grense 202546 %92 000 kr202446 %104 450 kr202346 %104 450 kr202246 % kr109 950 kr202145 % kr106 750 kr202045 % kr104 450 kr201945 % kr100 800 kr201845 % kr97 610  kr201744 % kr94 750  kr2016 43 % kr kr2015 43 % kr kr2014 43 % kr kr 2013 40 % kr kr 2012 38 % kr kr 2011 36 % kr kr 2010 36 % kr kr 2009 36 % kr kr 2008 36 % kr kr 2007 36 % kr kr 2006 34 % kr kr2005 31 % kr kr

+ Satser for minstefradrag for pensjonsinntekterSatser fra Skattetaten Inntektsår % sats Nedre grense Øvre grense 202540 %73 150 kr202440 %86 250 kr202340 %86 250 kr202240 % kr90 800 kr202137 % kr88 700 kr202031 % kr87 450 kr201931 % kr85 050 kr201831 % kr83 000 kr201731 % kr81 200 kr2016 29 % kr kr2015 29 % kr kr2014 27 % kr kr 2013 26 % kr kr 2012 26 % kr kr 2011 26 % kr kr 2010 26 % kr kr 2009 26 % kr kr 2008 26 % kr kr 2007 26 % kr kr 2006 24 % kr kr2005 24 % kr kr

Referanser

Eksterne lenker Skatteloven § 6-30 Skatteetaten

Kategori:Norske inntektsfradrag